Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Spanning distributie riem koude vs warme motor
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21873
Pagina 1 van 2

Auteur:  Kwekkel [ 25 jul 2020 10:40 ]
Berichttitel:  Spanning distributie riem koude vs warme motor

Hallo,

Vrij recent is de distributie vervangen. Zover alles ok.
Wat me opvalt is dat de aanwijzer op de spanrol bij koude motor keurig bij de opening staat
maar bij warme motor ongeveer een centimeter naar rechts dus eigenlijk te strak.
Na afkoelen van de motor staat de aanwijzer weer keurig voor de opening.

Is misschien niets maar wilde het toch even vragen.

Groet, Arnold

Auteur:  willy4 [ 25 jul 2020 12:27 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

ik vraag me af hoe je dat kunt zien.

Auteur:  jantje1948 [ 25 jul 2020 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Aan de stand van de wijzer op de spanrol.

Auteur:  willy4 [ 25 jul 2020 13:09 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

ik denk dat ik dat ook weet , er zit toch een kap over .

Auteur:  jantje1948 [ 25 jul 2020 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Ik ga er van uit dat de TS die er af gehaald heeft!

Auteur:  Kwekkel [ 25 jul 2020 17:39 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Inderdaad, afdek kap er af gehaald.

Auteur:  BJG [ 26 jul 2020 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Dat is normaal. Daarom zit er een veerspanner op.

Auteur:  JW-C5 [ 26 jul 2020 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Het zal dan te maken hebben met een verschil in uitzettingscoëfficiënt tussen het metaal van de motor en de kunststof van de D-riem.

Groet,
JW

Auteur:  Kwekkel [ 27 jul 2020 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Ik denk inmiddels dat ik me idd druk maak om niets. Afdek kap erop en rijden maar.

Bedankt! :D

Auteur:  C5HDI110 [ 28 jul 2020 03:04 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Wat je beschrijft klinkt verdacht veel als wat er recent bij mijn 407C aan de hand was, zie topic: Peugeot 407 Coupe 2.2-16V "Pack"

Ik had de spanrol met de klok mee gedraaid en dan krijg je wat jij beschrijft, tenminste zo trof ik het aan.
De spanrol moet tegen de klok in gedraaid worden om te spannen, volgens de procedure in het topic van mijn 407C.
Nadat ik dit gedaan had, bleef de wijzer op de juiste positie staan, met koude en warme motor.
De spanrol vibreert iets als deze gespannen is, de naald gaat heel licht heen en weer, bij verkeerd spannen, vibreert de spanrol hevig, de naald gaat meer dan een centimeter heen en weer en stopt niet op de juiste positie na het afzetten van de motor.

Ik zou dit niet te licht opvatten en goed nalopen of de riem en/of spanrol wel goed gemonteerd zijn.
Bij mijn 407C kreeg ik vrij snel last van bijgeluiden, dat was voor mij de reden om de boel weer open te gooien, nu alles goed zit heb ik geen last meer van vreemde geluiden.

Auteur:  Kwekkel [ 28 jul 2020 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Hoi C5HDI110,

Bedankt voor de uitleg. Ik begon toch te twijfelen.
Ik heb nog eens gekeken. De riem is echt "linksom" gespannen.
Als je rechtsom zou spannen dan komt het gat voor de inbus boven de bevestiging bout.
Dit gat hoort schuin onder de bout te zitten als de riem juist is gespannen.

Bij koude en warme motor geen gestuiter van de aanwijzer.
Ook geen rare geluiden.

Auteur:  C5HDI110 [ 28 jul 2020 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Goed dat je het nog een keer heb gecontroleerd, de riem is goed gespannen zoals je beschrijft.
Heb je na het aanbrengen en 1e keer opspannen van de riem in het spangebied, de krukas 10x rond gedraaid ?
De riem rekt dan iets uit en de aanwijzer kan iets verlopen, het is dan de bedoeling dat je de spanning bijstelt door de aanwijzer gelijk te draaien met de markering.

Auteur:  Kwekkel [ 29 jul 2020 17:09 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Ik heb de krukas wel 40x rondgedraaid. Ben altijd een beetje erg voorzichtig met dit soort klusjes.
Het zal inderdaad wel zoiets zijn zoals JW-C5 beschrijft, het uitzetten van materialen.

Hier wat foto's:
Koud:
https://drive.google.com/file/d/1TimZagJYfu7aQFtnznyNlrxG6j15dNb_/view?usp=sharing
Warm:
https://drive.google.com/file/d/1wQJeB-GHgf0dFGQzjt8ZyzV8edIlyO8K/view?usp=sharing

Auteur:  C5HDI110 [ 30 jul 2020 00:58 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Heeft niet met materiaal uitzetting te maken denk ik, je foto bij warme motor, is de riem maximaal gespannen, dat de positie in het spangebied bij de 1e keer opspannen.
Hierna draai je de motor 10x rond en stel je de spanning af zoals je foto bij een koude motor weergeeft.
De 2.2-16V in mijn 407C heeft dezelfde riemset, bij mij is er geen verschil tussen warm en koud nadat ik de riem goed gespannen heb.

Auteur:  Kwekkel [ 30 jul 2020 12:10 ]
Berichttitel:  Re: Spanning distributie riem koude vs warme motor

Hmmm... dan de vraag wat zou er dan verkeerd kunnen zijn?

De twijfel slaat weer toe...

Ik ga de opspan procedure nog een keer herhalen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/