Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Soms startproblemen bij warme motor
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20256
Pagina 1 van 3

Auteur:  JW-C5 [ 04 aug 2018 18:08 ]
Berichttitel:  Soms startproblemen bij warme motor

Twee weken geleden overkwam het me een keer, ik was onderweg ergens gestopt om wat op te halen, en toen ik de motor weer wilde starten, gebeurde er niks.
Na het omdraaien van het contact ging de hele kerstboom branden, maar bij doordraaien van de sleutel kwam er geen reactie, de startmotor ging niet draaien. En na een paar seconden gaat dan de kerstboom uit, je hoort ook ergens een klik.
Nog een paar keer geprobeerd, bij de derde poging sloeg hij gewoon aan.
Omdat het daarna niet weer gebeurde, was ik het voorval eigenlijk alweer vergeten ;)

Maar dat was te vroeg gejuicht, gisterenavond overkwam het me opnieuw, toen had ik een paar pogingen meer nodig om 'm te laten starten.

En vandaag hetzelfde probleem, na een wat langere rit wilde de startmotor niet meer ronddraaien.
Opnieuw in de situatie dat de motor goed warm, zeg maar heet is. Bij een koude start gaat het altijd goed, tot dusver....
Deze keer gebeurde het toen ik thuis was, en dus heb ik er onmiddellijk de voltmeter aan gehangen, om te kijken of er iets aan de hand is met de accu.
Dat bleek niet het geval, voltmeter aangeloten op de accu klemmen, de spanning bleef keurig hoog genoeg om te kunnen starten. Bij de zoveelste poging ging de startmotor wél draaien, en ook toen bleef de spanning hoog genoeg, ruim boven de 12V. En als 'ie oplaadt staat er 14V op.
Daarmee is de accu uit te sluiten als storingsbron.

Inmiddels de Diagbox eraan gehangen, maar daarin is geen enkele storing te ontdekken die hierop zou kunnen slaan. Met name gekeken naar de BSM, immers daar komt de stuurspanning vandaan voor de startmotor, maar daarin zijn geen storingen te vinden.

Vervolgens het schema opgezocht van mijn auto:
Bijlage:
schema startcircuit.jpg
Daar is te zien dat de startmotor 1010 via draad 1086 vanuit de BSM aangestuurd wordt. Op die draad zal spanning komen te staan als je gaat starten, dat ga ik uiteraard meten. Maar als de startmotor niet wil gaan draaien kan dat dan twee oorzaken hebben, naar ik denk:
-- er gaat iets mis in de BSM, en daardoor komt er geen spanning op die draad
-- er komt toch spanning op die draad, en dan zit het in de startmotor zelf, het startrelais dat op het schema te zien is doet dan z'n werk niet.

Waarschijnlijk zal ik vanaf de BSM punt 2 van die 5 polige stekker en massa een tweedraads verbinding moeten maken naar het interieur, en er daar een 12V lampje aanhangen. Dat moet dan gaan branden als de motor gestart wordt, en ik ben dan benieuwd wat er gebeurt als de startmotor niet wil gaan draaien.
Brandt het lampje dan niet, dan moet ik het in de BSM gaan zoeken, brandt het wél, dan zit het probleem bij de startmotor.

Heeft iemand nog een andere idee?

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 04 aug 2018 19:06 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

ik heb zoiets voor gehad bij een CX
om een lang verhaal kort te maken , heb ik de starter uit mekaar gedaan en daar zag ik dat het vet dat bij de startrelais die op de starter zit , hard geworden was.
proper gemaakt nieuw vet erin en geen probleem meer gehad.

Auteur:  JW-C5 [ 04 aug 2018 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn.
Maar alvorens aan de demontage van de startmotor te beginnen, dat is nogal een klus bij deze V6, wil ik graag eerst zeker weten of ik het daar moet zoeken.

Daartoe heb ik inmiddels dat draadje gelegd, naar binnen. Even een V-meter op gezet, dat werkt, bij het starten komt daar spanning op te staan.
Nou afwachten wanneer er weer een storing komt, en of er dan al-dan-niet spanning staat op dat punt.
Dat geeft uitsluitsel, naar ik denk :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Xander [ 04 aug 2018 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Startonderbreker die weigert... heb het ook regelmatig met Mn ph1. Krijg zeer sporadisch een enkele melding op het display maar dit is weer niet terug te vinden bij uitlezen....

Auteur:  JW-C5 [ 04 aug 2018 19:55 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Die is volgens mij OK, geen meldingen, en dat kan ik ook zien met de Diagbox. Daarin staat dat er normale communicatie is met de startonderbreker.
En met de tweede sleutel is er hetzelfde probleem.

Hoe dan ook, dat testje dat nu loopt, geeft een aantal indicaties, maar sluit ook het eea uit.
Komt er wél spanning op dat punt bij het starten, dan is de sturing vanuit de BSM OK. En moet ik het bij de startmotor zoeken.
Komt er geen spanning door, dan moet ik verder zoeken in de elektronica.....

Groet,
JW

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 04 aug 2018 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Eens.
Inderdaad middels een voltmeter of lampje controleren of het startsignaal uit de BSM komt.

De startonderbreker verhindert bij de C5 niet het starten, alleen het aanslaan. Deze zal dus niet de oorzaak kunnen zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 05 aug 2018 00:44 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Bedankt voor de bevestiging dat dit de juiste aanpak is :smt023

Morgen hang ik er een lampje aan, we zullen in de gaten houden wat er vervolgens gaat gebeuren.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 05 aug 2018 08:33 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

ik deed de draad dan aan het relais van de starter met een lampje , maar de draad dik genoeg en lang genoeg , om bij de accu te geraken om te starten moest het niet de starter de oorzaak zijn.

Auteur:  Menno [ 05 aug 2018 09:29 ]
Berichttitel:  Soms startproblemen bij warme motor

Bij m’n bx was het zoals willy ook aangaf , maar bij een C5 zou ik zoals opgemerkt eerst de bsm willen uitsluiten ...

Auteur:  JW-C5 [ 05 aug 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Vanmorgen een klein 5W steeklampje aan de draden bevestigd. Bij het starten gaat dat lampje keurig even branden, testspul werkt dus.

Vanmiddag een wat grotere rit gemaakt, en thuisgekomen dacht ik: en nou de proef op de som.
Dus motor uit, opnieuw starten......……..dat deed 'ie gewoon, niks storing.
Nog een paar keer gedaan, zelfde resultaat, geen storing. Ook na een half uur startte 'ie nog gewoon.
Enerzijds prettig natuurlijk, maar aan de andere kant jammer dat de storing nu niet wilde optreden. Nou weet ik nog niet wat er aan de hand is.

Het enige wat er misschien gebeurd kan zijn is dat ik die 5-polige stekker waarop die draad 1086 zit, los gehad heb, daar zou dan een slecht contact gezeten kunnen hebben.
Maar erg waarschijnlijk lijkt me dit niet.

Dinsdag moet ik weer wat verder weg, dan is het ook goed heet.
Maar eens kijken of de storing dan terugkomt...….

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 06 aug 2018 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

De aanhouder wint in deze. Ben eens benieuwd of je morgen wel prijs hebt. Niets zo vervelend als een FNF (fault Not Found) situatie.

Auteur:  JW-C5 [ 06 aug 2018 14:42 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Inderdaad, hopelijk komt ik er morgen achter wat er aan de hand is...…

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 08 aug 2018 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Al iets wijzer geworden JW?

Auteur:  JW-C5 [ 08 aug 2018 12:55 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Nee, helaas niet.....

Gisteren weggeweest, paar stops gemaakt tussendoor, maar telkens startte de motor normaal, met brandend lampje uiteraard.
Een keer leek het even niet goed te gaan, de startmotor begon te draaien, met brandend lampje, maar voordat de motor aansloeg stopte hij, na een tweede poging sloeg hij wel aan. Weer afgezet en opnieuw gestart, alles bleef goed gaan.

Ik vrees dat er op dit moment weinig anders op zit dan ermee doorgaan.
Morgen is een lange rit gepland, ben benieuwd :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 08 aug 2018 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Voor de zekerheid heb ik nog even een extra draadje gelegd, vanaf dat punt 2 op de 5-polige stekker >> in de buurt van de pluspool van de accu. Willy suggereerde dat ook al.
Voor de extra zekerheid wél even een zekering in dat draadje opgenomen, je verbindt 'm immers rechtstreeks met de accu :idea:

Daarmee kan ik de startmotor laten draaien, als het probleem niet in de startmotor maar in de BSM blijkt te zitten uiteraard.
Even uitgeprobeerd, contact aan, draadje op de accu-plus, en inderdaad, starten en lopen ;)

Groet,
JW

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/