Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

verlies vermogen 2.0hdif 2005
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20119
Pagina 9 van 11

Auteur:  dsuper5678 [ 28 jul 2018 20:32 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Update:

met een vacuüm pompje de vtg aangestuurd en die gaat dan ook geheel in en weer uit.
Wagen live aan de lexia gehangen en daar zie je de % van de positiesensor veranderen zodra ik hem aanstuur.
Als ik hem bv op 100% zet heb ik bij gas geven ook een reactie van de turbodruk, die gaat dus omhoog.
De vtg en de turbo werken dus wel.
Wat ik wel zie is dat de positiesensor bij niet aansturen constant op 11% blijft staan, hij komt dus nooit op nul terwijl dat in bepaalde gevallen wel moet.
Deze 11% heeft hij ongeacht of de vacuümslang los of vast zit
Ik heb geprobeerd met redelijk veel kracht de vtg terug te duwen maar hij blijft op 11% staan.

Volgens de informatie van deze storingscode P2562 gaat hij in storing als het verschil tussen gevraagde positie en werkelijke positie groter is dan 30% en hij wil op zeker moment 0% hebben en krijgt 11% dan heb je die 30 dus meer dan te pakken of zie ik dat verkeerd?

Auteur:  dsuper5678 [ 28 jul 2018 20:35 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Bij het handmatig aansturen van de vtg en stationair draaiende motor hoor je het motor geluid ook veranderen, er gebeurt dan dus echt wat in de turbo.

Auteur:  BJG [ 28 jul 2018 21:33 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Dan is de Turbo dus toch ok en zijn we weer terug bij af.

Op zoek naar de oorzaak van het niet werken van de aansturing.

Die 11% hoeft geen probleem te zijn.
Blijkbaar krijgt de vtg dus toch geen vacuüm en wordt niet aangetrokken.

:smt017
Dit in tegenstelling tot wat je eerst postte.
Met dat pompje kun je nu vacuüm gaan meten voor en na de elektrokleppen om te diagnosticeren waar het probleem zit.
Ook ff kijken of de vacuüm pot op de turbo niet lek is een dus vacuüm houdt.

Heb je wel vacuüm voor en niet na de klep dan moet je kijken of de klep wel voeding heeft.

Auteur:  dsuper5678 [ 28 jul 2018 22:32 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

de vtg kreeg toen ik het getest heb wel degelijk vacuüm, dat weet ik zeker!
Maar ga het nog wel een keer testen om zeker te zijn.

Het lijkt mij dat die 11% wel een probleem kan zijn, waarom is dat volgens jou niet zo?

Pot op de turbo houd netjes zijn vacuüm vast.

Auteur:  dsuper5678 [ 28 jul 2018 22:34 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Wellicht krijg hij nu geen vacuüm omdat hij nog in storing zit?

Auteur:  BJG [ 29 jul 2018 22:08 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Je zou hierom gewoon turbodruk moeten hebben als de rest goed werkt.
Dat hij niet op 0 komt kan inderdaad een foutcode veroorzaken met als gevolg uitschakelen van de regeling.

Maar bij stationair draaien zou hij volledig aan moeten trekken.
Dus na wissen en starten heb je dan gewoon volledige turbodruk.
Dat zie ik niet terug in je verhaal.
Sowieso moet je wel telkens terug naar de uitgangspositie dus wissen van fouten voordat je een meting gaat doen.

Ik ben er zeer van overtuigd dat dit probleem niet heel lastig is op te lossen.
Het valt echter tegen dit op afstand te doen.

Het is een spelletje van werking, oorzaak en gevolg snappen en systematisch werken.

Heb je wel turbodruk als je vol vacuüm op de vtg zet een gaat rijden?
En welke foutcode komt er wanneer in als je gewoon alles laat zoals het is en gaat rijden?

Auteur:  dsuper5678 [ 31 jul 2018 16:50 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Helemaal blij, ik heb weer POWER!!!!!

Grote vraag is nu natuurlijk hoe?

Ik heb ik het begin van deze speurtocht een stukje van een monteur op internet gevonden die het had over een te zwak vacuüm bij de turbo.
Ik heb toen vacuüm rechtstreeks van de vacuümpomp gehaald maar gaf dat nog meer storing oa stotteren, toen zat nog wel de oude drukomvormer er op en nu dus een nieuwe.

Nu nog een keer rechtstreeks vacuüm van de vacuümpomp gehaald en hij gaat weer als de brandweer!

Ik bedacht dit omdat ik met de handvacuümpomp veel meer vacuüm moest geven om de vtg aan te sturen dan er vanuit de wagen gegeven werd.

Ik ga nu nog wel uitzoeken waarom er een veel te zwak vacuüm bij de omvormer komt, maar ik begreep dat dit een modificatie geweest is op bepaalde model jaren. Omdat het vacuüm daar bij de warmtepomp vandaan komt? Geen idee of dat klopt

De omvormer/regelaar was dus wel overleden.

Voor nu in ieder geval heel hartelijk bedankt voor het mee denken, de tips en het geduld :D .

groeten, Tom

Auteur:  rene hoekstra [ 31 jul 2018 16:57 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ahhh super :smt023
Dat zal je wel een heel goed gevoel geven :citrofiel

Auteur:  BJG [ 31 jul 2018 18:05 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

mooi :smt023

Er was dus wel degelijk te weinig vacuum.
Er is inderdaad een modificatie geweest ooit, maar die is niet op jouw wagen van toepassing.

Waarschijnlijk heb je ergens een lekkage bij een van de kleppen of aansluitingen daarvan op het inlaatspruitstuk.

Auteur:  JW-C5 [ 31 jul 2018 18:18 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

...ik veronderstel dat je met dat laatste de vacuüm pomp bedoelt.
Die warmte ook..... ;)

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 31 jul 2018 19:34 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik ben nu wel benieuwt hoeveel vacuüm er nou daadwerkelijk moet zijn.
Ik heb gemeten 13 cm Hg en met mijn handvacuümpomp moest ik veel meer vacuüm geven om iets van beweging in de vtg te zien.

Maar vacuüm uit het inlaatspruitstuk bij een hdif?

Auteur:  dsuper5678 [ 31 jul 2018 22:25 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Zeker Rene, heel erg blij mee!

Auteur:  BJG [ 31 jul 2018 22:37 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik doel op de aansluitingen van de kleppen die op het inlaatspruitstuk zitten. Die staan parallel met het circuit van de turbo. Dus een lekkage daar zorgt voor een verlaging van het beschikbare vacuüm voor de vtg.

Op de vtg heb je een onderdruk van 600 mbar nodig. De vacuüm pomp levert ongeveer 900 mbar onderdruk.

Er treedt normaal gesproken tussen pomp en klep een verlies op van maximaal 300 mbar bij maximale aansturing van de elektroklep.

Het is nu iig duidelijk dat je een probleem hebt in je vacuüm circuit.

Auteur:  JW-C5 [ 31 jul 2018 23:55 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Dit is het schema:
Bijlage:
DW10 kleppen vacuum.jpg
Bedoel je daarmee de vacuümbediening van de EGR klep #21 via klep #1, of van de intercooler by-pass klep #20 via de klep #6?

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 01 aug 2018 06:21 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Volgens het schema zit klep 7 rechtstreeks op de pomp en ik heb gemeten tussen klep 7 en de turbo.

Pagina 9 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/