Citroen C5 club forum
http://www.c5club.nl/c5forum/

Vacuumklepjes turbo
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20045
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jurgen Jager [ 26 mei 2018 08:15 ]
Berichttitel:  Vacuumklepjes turbo

Hallo,

Bij mijn 2.2 hdi uit 2003 heb ik een lek verholpen in de vacuumwirwar die de wastegate bedient.
De gate opent bij vacuum en zonder of te weinig vacuum heb je enorme laaddruk, af te lezen met Lexia.
(Best grappig om in 5 sec. naar de 100 te schieten, helaas gaat dan de noodloop er op.....)
Het duurde even voor ik doorhad hoe alle slangetjes en klepjes lopen maar door veel uit proberen en omleiden heb ik het lek gevonden.
Heb wel paar vragen:
Waar kan ik een overzicht vinden van dit/deze systemen, in duidelijke tekening. Meen dat dit ergens in Lexia verstopt zit maar kan het niet vinden. (ken Lexia ook nog niet goed)
Waar kan ik toegestane waardes vinden , zoals maximale laaddruk, drukverschil ed. Staan die in Lexia?
Het klepje die de EGR bedient zoemt en wordt best heet. Normaal?

Tot zover,

grt Juk

Auteur:  BJG [ 26 mei 2018 23:31 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

De meeste dingen die je vraagt staan in de werkplaats documentatie, niet in diagbox.
Mogelijk kan JW je daar aan helpen, maar er is ook in de universele wereld ook veel documentatie beschikbaar.
Daarvoor heb je echter vrijwel altijd een betaalde inlog nodig.

Elektrokleppen zoals bv die van de EGR worden met pwm aangestuurd het is vrij normaal als deze een beetje warm worden.

Auteur:  JW-C5 [ 26 mei 2018 23:42 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Ik zie m'n naam langskomen...…. ;)
Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken of ik daar iets over kan vinden.

Overigens, het verrast me wel dat de waste-gate dan op deze manier aangestuurd wordt.
Ik zou het andersom verwachten, dus open als 'ie niet bekrachtigd wordt.
Dan is 'ie fail-safe :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 27 mei 2018 10:28 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Als ik de doc's zo bekijk, zit er op deze motor geen waste-gate.
Die regeling is voor verstelling van de stand van de schoepen:
Citaat:
5. Variabele turbocompressor
5.1. Taak
De turbocompressor zorgt voor op druk brengen van de inlaatlucht.
De turbocompressor met variabele geometrie biedt de mogelijkheid :
--De snelheid van de uitlaatgassen die het turbinewiel aandrijven bij lage toerentallen te vergroten
--De snelheid van de uitlaatgassen die het turbinewiel aandrijven bij hoge toerentallen te verminderen
--Aanpassen van de turbine aan een variatie in de hoeveelheid uitlaatgas

In dat CitDoc B1HA5WP0 Werking : Luchttoevoer DIESEL TURBO DW12TED4 SINDS ORG 8638 is ook vermeld hoe dat zit met al die aansluitingen.

Als je me niet alleen de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, maar ook je mailadres via een PB, dan gaat dat document als PDF naar je onderweg.

Overigens, ook interessant te zien dat de bediening van de Swirls vanaf ORGA 9107 veranderd is van NC naar NO.

Groet,
JW

Auteur:  Jurgen Jager [ 27 mei 2018 18:26 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Dank voor reacties...
JW krijgt pb.

Dat klinkt weer interessant.... Ging er niet van uit dat er variabele turbo op deze motor zou zitten maar snap nu wel het ontbreken van het bekende heveltje op de turbo. Van het vacuumpotje gaat er een stangetje rechtstreeks het turbohuis in. Als je deze direct op op vacuum aanluit dan levert de turbo geen druk, je zou idd andersom verwachten.
Ben inmiddels 200km verder en dat ging prima tot op het laatst, tijdens constant 110kmu, weer de tijdelijke fout "turbodruk te hoog" en noodloop.
Tijdens rijtesten geeft hij een laaddruk die bij gasgeven op kan lopen naar 2200mb. (neem aan dat hier de atmosferische druk bij opgeteld is, 1012 mb.)
De voorgeschreven druk gaat ook die kant op en als je even normaal rijdt dan gaan de waardes naar elkaar, bij 130 kmu zit dat op 1340 mb.
Weet niet wat de waardes moeten zijn maar het lijkt mooi te kloppen. Wellicht langer rijden met de diagnose er op.
Wil graag dit probleem zelf oplossen, als dat lukt. Alle tips over te hoge laaddruk zijn welkom. Hoop dat de turbo zelf niet stuk is want dan houdt het op :smt089

Grt Juk

Auteur:  JW-C5 [ 27 mei 2018 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Docs zijn naar je onderweg

Groet
JW

Auteur:  Jurgen Jager [ 27 mei 2018 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

JW dank voor de plaatjes en uitleg van eea.
Kan nu bepaalde waardes gaan controleren, fijn.
Zag overigens dat de bediening van de swirl-kleppen losgeschoten was, weet niet hoe lang al.
Lijkt mij dat ze dan door de flow altijd open staan.
Zal geen invloed hebben op de turbodruk....

Ga er mee aan de slag.
Tips nog altijd welkom.

Grt,
Juk

Auteur:  JW-C5 [ 27 mei 2018 20:56 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Klopt, bij jouw auto staan de Swirl-kleppen dan altijd in de uitgangspositie, zie m'n eerdere posting.

Dat zal op zich geen invloed hebben op de turbo druk, maar als het vacuüm daar niet goed is, hoe zit dat dan bij de turbo-klep die de schoepenverstelling bedient?
Of is het alleen de mechanische bediening van die kleppen die los is?

Groet,
JW

Auteur:  Jurgen Jager [ 28 mei 2018 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Weer wat verder....

De gaffel van de Swirlklep was er af.
Inmiddels weet ik dat de vacuümdoos van de Swirl bediening lek is.
Via de elektroklep werd er lucht aangezogen, deze klep krijgt onderdruk uit het vacuümreservoir en vooral daar was de onderdruk ondermaats. Het slangetje van de turboklep zit ook direct op dit reservoir.
Dit reservoir zit overigens op een totaal onmogelijke plek, onder de rembekrachtigingstrommel. Of ik heb nog niet de juiste weg gevonden. Zeer Frans.
De Swirl-klep heb ik nu afgedopt en het vacuüm is goed. (0,85)
Rijtest geeft een gevraagde en geleverde druk die steeds dicht bij elkaar blijven.
Heb de onderdruk die de turbo moet krijgen, dus na de elektroklep, getest en deze was niet wat citdoc voorschrijft,
780 min -0,6 bar en 4000 min - 0,25 bar onderdruk
De druk is juist bij 780 min ± 0,25 en schiet omhoog naar 0,4 - 0,6 bij gasgeven om wat te schommelen....
Heb voor test even de klep van de Egr uitgewisseld, geeft hetzelfde beeld.
Weet niet wat ik hiervan moet denken.
Al met al veel geleerd en fijn gespeeld met de informatie en een vacuümtester.
Morgen gaat er weer 150 km mee gereden worden.
Zeer benieuwd.
Grt Juk

Auteur:  Jurgen Jager [ 30 mei 2018 20:21 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Korte update.

300 km verder, still running!
Loopt ook mooier.
exit Swirlkleppen...

Juk

Auteur:  JW-C5 [ 31 mei 2018 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Wil je het nu zó laten, en de Swirl's uitgeschakeld laten?
Die leveren wél een wezenlijke bijdrage aan het motorkoppel, brandstofverbruik en "vermindering vervuiling" :idea:
Hier zie je de werking:
Bijlage:
Swirl.jpg
Wat je hier ziet is de oude situatie, met NC kleppen. Sinds ORGA 9107 is dat gewijzigd in NO.
Bij jou staat hij nu continu open, de luchtstroom gaat via de lange weg "b".

Groet,
JW

Auteur:  Jurgen Jager [ 05 jun 2018 16:39 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

JW dank voor de uitleg weer...
Ga wel op zoek naar een nieuw vacuümpotje voor de Swirl-klep. Wie?
Het kan toch geen kwaad om even zo rond te rijden?
Heb na 800km nog geen nieuwe foutmelding gehad, probleem van de turbodruk dus opgelost. :smt038

Grt
Juk

Auteur:  Jurgen Jager [ 06 sep 2018 16:05 ]
Berichttitel:  Re: Vacuumklepjes turbo

Hier ook nog even update:

Heen en weer Griekenland via Bari ivm met boottrailer....
Ruim 4500 km gesleurd, ruim boven toegestane snelheid, en alles top!
had de Lexia mee maar niet nodig.
Heb nog geen nieuw vacuumpotje voor de swirlklep... als iemand die heeft?
Soms loopt hij stationair als een oude diesel, galopperend. Heeft hier vast mee te maken.
Alleen de adal's knakken soms, had geen zin om die vlak voor de vakantie te vervangen. Vlgs ingewijden loopt dit ook niet zo'n vaart. Wielen staan nog niet erg scheef. Nu ze zo braaf blijft rijden zal ik het zsm doen.

Tot zover,
Grt Juk

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/