Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Olieverbruik, tot hier en niet verder?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19870
Pagina 2 van 3

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Als ik de motorcode uit de VIN juist interpreteer zou ik inderdaad een EW10A hebben?

Aangezien de EW10A 5W40 moèt hebben en de EW10J4 5W40 màg hebben ga ik er eerst maar eens die olie ingooien... Zit ik in ieder geval goed!

Auteur:  JW-C5 [ 19 maart 2018 00:51 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

nikkel1964 schreef:
JW-C5 schreef:
Ik zie dat je 5W30 gebruikt in deze EW10A motor.


Als ik bij een vakhandel mijn kenteken invoer, lees ik dat ik een EW10J4 motor heb waar wel 5W30 in mag. Hoe kan ik checken welke motor er echt in ligt?


In de PH2 ligt af fabriek de EW10A motor, nooit de EW10J4.
Als je de laatsts 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je bevestigen via de Citroën DataBase.

Groet,
JW

Auteur:  Iceman [ 19 maart 2018 07:48 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Mijn vorige blok deed 1:1200, met de oil-saver 1:2000. Ik gebruikte (en nog steeds) Total Quartz 9000 energy 5W40.
Heb zowel de 5W30 als de 10W40 ge(ver)bruikt, verbruiken deed hij ongeacht het niveau op de pijlstok. En met deze types zelfs meer. De indicatie “oil ok” werkte bij mij prima, “check oil” was echt laag op de pijlstok en dan ging er weer en liter in.

Mijn huidige blok heeft 111000km gelopen en verbruikt 1:12000, daarbij moet ik wel er bij zeggen dat ik met een 89 graden thermostaat rij i.p.v. de 105 graden thermostaat. Mijn olie temperatuur staat nu standaard op “4u” i.p.v. “3u”.

Als je je olie besteld in Duitsland dan is het prima te doen, per keer een can van 20ltr en je kunt er een heel eind tegen aan.
Oil-drop.de of oil-lev.de.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  nikkel1964 [ 19 maart 2018 10:41 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

JW-C5 schreef:

In de PH2 ligt af fabriek de EW10A motor, nooit de EW10J4.
Als je de laatsts 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je bevestigen via de Citroën DataBase.



Ik had inderdaad al begrepen dat de EW10J4 alleen in de Ph1 heeft gelegen, de EW10A is een wat gemoderniseerde versie daarvan volgens Wikipedia ;-) Maar ook de motorcode uit de VIN (ja, ik leer snel... ;) ) wijst inderdaad op de EW10A dus ik ga straks even langs de garage. Kijken of zij ook weten dat er alleen 5W40 in mag volgens PSA.

Laatste cijfers van de VIN: 76631917

Maar de motorcode RFJ uit de VIN was al voldoende? https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#EW10

@Iceman, dank voor de tip, zal eens kijken wat de olie daar kost!

Auteur:  JW-C5 [ 19 maart 2018 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Je had het in feite al gevonden, er zit een EW10A motor in jouw C5.
Dat is een vroege PH2, geproduceerd op 4 november 2004 en begin 2005 op kenteken gezet.

Bij de 1.8's is er wel een korte periode geweest dat er nog EW7J4 motoren gebruikt werden in de PH2, totdat de EW7A er in kwam. Maar niet met de 2 liters.

In de DB zie ik verder dat er bij jou (ook) een 105 graden thermostaat in zit.
Of omzetten naar een 89 graden uitvoering dan zou helpen om het olieverbruik wat omlaag te krijgen weet ik niet.

Verder zie ik dat er een peilstok met oranje bovenkant in hoort te zitten.
Klopt dat?
Oorspronkelijk was dat peilstok 1174-99, die is later vervangen door 1174-E0

Groet,
JW

Auteur:  nikkel1964 [ 19 maart 2018 12:27 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Die peilstok moet ik even nakijken, zoonlief heeft even de dame geconfisqueerd op het moment... :shock:

Ik krijg het idee, inderdaad omdat ik blijkbaar een 'vroege' Ph2 heb, dat de auto verkeerd in de verschillende databases terecht gekomen is. Als toch een Ph1 met een EW10J4 blok? Gisteravond merkte ik dat al toen ik bij verschillende olieleveranciers (Eurol, Kroon) op basis van mijn kenteken op een EW10J4 uit kwam. Maar zojuist bij de garage gebeurde hetzelfde... En daarom heeft men er 5W30 in gegooid, dat wordt op basis van het kenteken inderdaad geadviseerd! Ook door de database van de garage dus.

De garagehouder adviseerde mij ook te wachten met bijvullen totdat het peil echt op het minimum staat, dus niet te snel bijvullen.

Ik ga nu over op het gebruik van 5W40 en wat later bijvullen, kijken wat er dan gebeurt met het olieverbruik.

Bedank allen tot zover!

Auteur:  nikkel1964 [ 19 maart 2018 13:38 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Mijn wagen staat inderdaad verkeerd als Ph1 in alle databases, maakt niet uit welke of waar ik raadpleeg... :evil: :evil: :evil:

Iemand een idee òf en zo ja waar dit recht te trekken is? het verklaart iig wèl de nodige misverstanden!

Auteur:  JW-C5 [ 19 maart 2018 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik zou niet weten hoe je dat dan overal zou moeten (laten) veranderen.
In de officiële Citroën DataBase staat het goed, dat is dus in orde.

En als je ooit ergens over twijfelt, dan weten we daar hier wel raad mee ;)

Groet,
JW

Auteur:  nikkel1964 [ 19 maart 2018 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik weet niet of het in de officiële database goed staat, daar heb je voor mij iets op basis van het VIN gecontroleerd. Dat staat inderdaad wèl goed. Maar alles wat je raadpleegt op basis van het kenteken lijkt verkeerd te staan. En ik sluit niet uit dat al die databases die van Citroën als basis hebben...

Kun jij voor mij ook op kenteken die Citroën database raadplegen? 37-PV-LD

Auteur:  c5maarten [ 19 maart 2018 14:47 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Kenteken wordt niet geregistreerd in de Citroën database. Alleen VIN nummer.

Auteur:  JW-C5 [ 19 maart 2018 15:14 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Zó is het precies :smt023

Groet,
JW

Auteur:  I Claudius [ 27 maart 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Heb hetzelfde bij mijn auto, alleen 1 liter na 3800 KM..Het peil blijft echter ook hangen bij halverwege het peil stuk.
Misschien is dan de drukverdeling in de motor optimaal, omdat er een liter ruimte is ontstaan!
Misschien grappig; ik heb dit ook met een oud Honda brommertje (4takt) olie op peil, en na 200KM op de helft, tot na 1000KM...(goed spul dus) :smt023

Auteur:  JW-C5 [ 27 maart 2018 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Eerder schreef ik:
JW-C5 schreef:
......
Verder zie ik dat er een peilstok met oranje bovenkant in hoort te zitten.
Klopt dat?
Oorspronkelijk was dat peilstok 1174-99, die is later vervangen door 1174-E0
......

Heb je dat al gecheckt?

Overigens, een olieverbruik van minder dan 1:3800, daar zou ik me geen zorgen over maken.....

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 27 maart 2018 20:14 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

nikkel1964 schreef:
Mijn wagen staat inderdaad verkeerd als Ph1 in alle databases, maakt niet uit welke of waar ik raadpleeg... :evil: :evil: :evil:

Iemand een idee òf en zo ja waar dit recht te trekken is? het verklaart iig wèl de nodige misverstanden!

Al die onderdelenprogramma's hebben een koppeling met de RDW database. Daar gaat het vermoedelijk fout. Vraag is of je (de RDW kennende) daar nu nog iets aan kunt doen.

Auteur:  c5jan [ 14 nov 2018 12:01 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik heb een EW10A in mijn C5 liggen. Het ding slurpt in normale conditie ongeveer 1 liter 5W40 per ongeveer 1500- 2500 km afhankelijk van de soort rit. Een paar euro voor 1 liter Valvoline bij de Action houdt het betaalbaar.

Ik heb nu als gevolg van een defecte thermostaat onbedoeld tijdelijk een "koude" motor, na alle experimenten met GW's "propje" in de carterventilatie, helaas diverse geplofte pakkingen als gevolg, lijkt dit de enige factor die echt scheelt. 3500 km en counting, er is nog geen liter verdwenen.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/