Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Info: Klepstoter techniek
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17177
Pagina 2 van 3

Auteur:  Menno [ 08 dec 2015 00:27 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

6 cilinder ? , 4 toch ? :-)

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 00:33 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

In de openingspost wordt zowel over de 4 pitter, als ook over de V6 gesproken.
En op dat laatste ben ik ingehaakt, uiteraard ;)

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 08 dec 2015 00:35 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

JW, kijk je post zelf nou nog eens even na. Elke 120 graden compressie in drie cilinders? :smt017

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 00:48 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

In die zin staat een komma, maar het lijkt me zo een semantische discussie te worden ;)

De bedoeling is duidelijk, dacht ik.
Elke 2 omwentelingen van de krukas vinden er 6 compressies plaats.
En ik kan me niet voorstellen dat de motor dan telkens stopt bij de compressie op precies dezelfde cilinder.

Maar zelfs als dat wel zou gebeuren, dan nog staan er altijd een paar kleppen open. En dus worden er dan, naar ik denk stoters leeggedrukt die zich bij het starten weer moeten vullen.
Met als gevolg die ratel, is mijn gedachte.

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 08 dec 2015 01:18 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Ik verval in herhaling. Dat laatste is correct JW, maar dat zijn dan steeds dezelfde kleppen.

Het feit dat de kans groot is dat een verbrandingsmotor vaak in dezelfde positie stilvalt is een gegeven dat in het betreffende vakgebied algemeen bekend is. Het voorstellingsvermogen van anderen doet daar niets aan af.

Over semantiek wil ik best van gedachten wisselen als daar behoefte aan is maar lijkt mij op deze plaats niet zinvol.

Ik vind het nu mooi geweest en ga even iets anders doen :cit1
Morgen ben ik voor vragen weer beschikbaar.

Auteur:  BJG [ 08 dec 2015 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Ik wil mij niet in de discussie mengen, maar resumé uit voorgaande is dat jullie beide gelijk hebben:

:arrow: 6 cilinder heeft 6 mogelijke stilvalposities, verdeeld over 2 omwentelingen = 120 graden

:arrow: Dat betekent dat het vliegwiel/starterkrans steeds op 1 van deze 3 posities staat

:arrow: 1 cilinder compressieslag tegen BDP , tegelijk is er één bezig met de arbeidsslag en één begin compressie, dus 3 cilinders waarvan de kleppen dicht staan

:arrow: Er zijn nog 3 cilinders waarvan kleppen open staan. Deze stoters kunnen leeggedrukt worden bij stilstand, dat zal hoorbaar zijn bij de koude start

:arrow: Het lijkt logisch aan te nemen dat de stilvalpositie niet iedere keer op dezelfde cilinder is, zodat in de levensduur van de motor steeds andere stoters worden leeggedrukt.

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 12:11 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Bedankt voor de aanvulling, die komt overeen met mijn gedachten.

Ik ga zo een merkteken zetten op de krukaspoelie.
Daarmee is dan vast te stellen of de stilvalpositie niet altijd op dezelfde cilinder is, zoals jij en ik veronderstellen.

Wordt vervolgd dus, wat mij betreft.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 13:48 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Het merkteken heb ik er op gezet.
Voorafgaand daaraan had de motor zaterdag voor het laatst gelopen, de afgelopen dagen was ik met het C-eendje onderweg.
Bij die laatste rit zaterdagmiddag is de motor redelijk goed op temperatuur gekomen, er was een kleine 20 km mee afgelegd.

Vandaag een paar korte ritten gemaakt met m'n C5, er moest een kerstboom gekocht en mee opgehaald worden ;)
Daarbij zijn in totaal 3 starts-en-stops gemaakt.
Bij elke stop heb ik gekeken of ik het merkteken kon zien dat ik aan de bovenkant van de poelie met witte verf gezet had.
Bij 2 van de 3 stops was dat niet te zien, bij de derde wel. Maar toen stond het niet precies op de plek waar de poelie stond toen ik dat merkteken aangebracht had, het stond iets van 10 à 15 graden verder.

goudfrank schreef:
......Het feit dat de kans groot is dat een verbrandingsmotor vaak in dezelfde positie stilvalt is een gegeven dat in het betreffende vakgebied algemeen bekend is. Het voorstellingsvermogen van anderen doet daar niets aan af......

Die kans blijkt dus toch niet zo groot te zijn, in elk geval niet bij mijn V6..........

Het lijkt overeen te komen met wat BJG schrijft:
Citaat:
:arrow: Het lijkt logisch aan te nemen dat de stilvalpositie niet iedere keer op dezelfde cilinder is, zodat in de levensduur van de motor steeds andere stoters worden leeggedrukt.

En hem zou ik toch een vakman willen noemen, op z'n minst :smt203

Vraag aan Willy4: was die motor van dat ijskarretje misschien een twee-cilinder?
Daarbij kan ik me dan eerder voorstellen dat 'ie veelal in de zelfde positie tot stilstand komt.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 08 dec 2015 14:23 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

een 4 cil , een fiat 625
daar heb ik meer dan een jaar bijna elke avond heen gereden , ik en nog iemand die tijd had
op een 15 tal min vervangde wij startkroon en starter na een tijd
Afbeelding

Auteur:  Rvs63486 [ 08 dec 2015 14:30 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

De "ochtendratel" bij de V6 herken ik. Maakte me al lichtjes zorgen over wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Gelukkig komt het vaker voor en "hoort het erbij"

Fraai stuk Marcel!

Groet, Frank

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 14:59 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Altijd prettig als daarmee je onrust weggenomen kan worden :)

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 15:08 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

@ Willy,

Da's iets meer dan het ijscokarretje dat ik in gedachten had :lol:

Al met al blijft het mij onduidelijk waarom de ene motor kennelijk bijna altijd wél, en de andere niet op hetzelfde punt stopt.

[Speculatie-modus]
Mogelijkerwijs speelt het verschil in compressie verlies bij die motor een rol, in toenemende mate bij ouder worden van zo'n motor.
Ook de zeer vele start-stops bij deze motor, naar ik aanneem nog niet voorzien van een geavanceerde benzine injectie zouden daarbij dan een rol kunnen spelen.
De benzine zou dan een deel van de afdichting weg kunnen spoelen op de bovenste zuigerveer, die normaliter gevormd wordt in combinatie met de olie.
[/Speculatie-modus]

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 08 dec 2015 17:58 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

Goedendag, Boodschappen zijn binnen, het huis begint in kerstsfeer te geraken, met de logeer hond naar het bos geweest en mij net even bij kunnen lezen.

@: JW: Ik feliciteer je met een V6 die met minimale onderlinge compressie-verschillen in een puike conditie lijkt. Dat zal mede door jou goede zorgen zijn.

@: BJG: Bedankt voor het aanhaken bij de discussie met jou inbreng waarin ik mij nu kan vinden.

Het zinsdeel "Het lijkt logisch aan te nemen dat de stilval positie niet iedere keer op dezelfde cilinder is" kwam echter niet overeen met mijn ervaring maar wel inmiddels met die van JW .

Dit heeft mij aan het denken gezet. Misschien wat laat maar ik ben nu eenmaal eigenwijs.

Mijn ervaring is grotendeels gebaseerd op 6 cilinder truck diesels uit het Euro 0 tijdperk.
Ik realiseer mij nu dat er sinds die tijd wel het één en ander is veranderd bij de motor fabricage met o.a. als gevolg minder of geen onderlinge compressie verschillen wat ook blijkt bij JW's motor. Dit leert mij voortaan wat minder hard dingen te roepen en meer te letten op de slogan "Ervaringen uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst".

@:Marcel: Bedankt voor je initiatief, ik ben weer wat wijzer geworden. :smt023

Auteur:  Herman [ 08 dec 2015 18:05 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

:mrgreen: Ik had de zin dat een verbrandingsmotor vaak in dezelfde positie stilvalt is een gegeven en was daarna op zoek maar kwam het niet tegen, alleen in grote oppervlak bij antieke auto's en dacht ja maar dat is oud slaat niet op de moderne auto, dus melde ik maar niks, maar nu duidelijk!

Auteur:  JW-C5 [ 08 dec 2015 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Info: Klepstoter techniek

@ Goudfrank,

Bedankt voor je posting :smt023

Beiden zijn we niet meer de jongsten.
Maar "nooit te oud om te leren" staat hoog in het vaandel, ook bij mij ;)
Mede daarom deed ik dat proefje bij mijn V6, immers: "meten is weten" :idea:
En ik wilde op die manier te weten komen of ik er naast zat met mijn theoretische benadering.....

Groet,
JW

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/