C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Auteur |
Bericht |
stainbock
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 mei 2009 20:39 Berichten: 18 Woonplaats: Doorn
Auto: C5 Break 2.0 HDi 110 DW10ATED(RHZ)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09605
Productienummer: 0376
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 401000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Hoi,
Weer die sluiting van dat achterruitje! Maar nu ook de wisser van de achterruit die het tegelijkertijd niet meer doet .... Wat is dat? Wie herkent het en heeft een cleu?
Wat is het geval? A - De achterruit opent automatisch/van zelf en ongewenst 2x bij elke rit. Eerst bij het ontsluiten van de auto met de AB, en vervolgens bij het uitstappen na het openen van de deuren van binnenuit. (Ergerlijk om bij één rit de ruit 2x te moeten sluiten.) Bovendien opent de achterruit nu niet dmv de betreffende schakelaar onder de wisser standaard waar diet het de eerste maanden van dit jaar nog wel heeft gedaan. (Na opening van de klep bekleding en weer sluiten .... en ja, ooit, voor 2010 is de bypass reeds geplaatst. B -- En nu werken dus ook de achterruit-wisser en -vloeistof-afgifte-pomp niet meer.
Automatisch openen van de achterruit merkte ik sinds een week, de achterruitwisser sinds de bui van gisteren.
Iemand enig idee waar te zoeken?
Ik heb vandaag de kabelboom na gekeken die de achterklep ingaat. Ik heb de bekleding van de achterklep als wel die in de achterbak los gehad. De kabel boom zit er nog goed uit. Opmerkelijk: toen ik de dikke multipolige stekker los trok onder het laatste zijruitje in de achterbak, ontsloot de achterruit zich eveneens een keer.
En misschien heeft het ermee te maken, misschien ook niet: Wat me opvalt is dat ik sinds deze week niet meer de statisch ontlading ervaar bij het uitstappen. De afgelopen maanden had ik die wel. Zou dat er mee te maken hebben?
Nogmaals, iemand een clue waar te zoeken? Recent heb ik 4ton geklokt en ik wil nog wel een stukje. Motorisch doet ze het goed.
Grt, Leon
|
05 jun 2019 22:19 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Achterruit: ik zou beginnen bij het schakelaartje. Aan de binnenkant van de glasplaat kan je het stekkertje loshalen. Dan werkt uiteraard de schakelaar niet meer, maar weet je wel waar het aan ligt. Ruitenwisser en sproeier zijn twee verschillende dingen: sproeier is gecombineerd met die aan de voorkant. Als de slang klem zit zal er niets uitkomen. Ruitenwisser gaat via een van de slurven, waar je dus aan geweest bent.
Statische elektriciteit kan het gevolg zijn van de extreme droogte die er heerste. Het is nu wat vochtiger.
|
05 jun 2019 23:50 |
|
|
stainbock
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 mei 2009 20:39 Berichten: 18 Woonplaats: Doorn
Auto: C5 Break 2.0 HDi 110 DW10ATED(RHZ)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09605
Productienummer: 0376
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 401000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Dank
stekker van de achterruit ontgrendeling losgemaakt.. die doet het even niet meer :)
Maar naast de wissermotor en de sproeier op de achterruit, merkte ik gisteren dat ook de achterruit verwarming niet functioneert .... >> . ik ga zoeken tussen de bedrading onder de spoiler of daar een breukje in zit (3e remlicht doet het wel.... meen ik me te herinneren..)
to be continued
|
13 jun 2019 15:01 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4077 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
uit ervaring weet ik dat dit de kabel boom is die op de knik bij de klep en achterstijl een breuk heeft in meerdere kabeltjes. oplossing ishet beste om een kabelboom van de fase 2 te nemen deze is net iets langer en bij mij is het probleem niet meer voorgekomen al een jaar of 5
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
23 jun 2019 13:04 |
|
|
Bojangles
C5club Newbie
Geregistreerd: 11 aug 2010 19:45 Berichten: 2
Auto: C5 Break HDi 2.0
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 79042
Kleur: Zilver metalic
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Mijn ervaring met dit fenomeen is dat de kabelboom meerdere breuken heeft bij de knik bovenaan waar de kabelboom de carrosserie ingaat waardoor meerdere zaken zoals achterruitverwarming, klepopening of ruitenwisser het niet meer deden. Ik heb zelf meerdere afzonderlijke draadjes in deze kabelboom bij de knik meermaals hersteld, wanneer er weer een onderdeel niet meer werkte. Werkwijze: kabelboom blootleggen bij de knik door het omhulsel richting de klep te verplaatsen, deze zit onder een zijrandje van de klep wat je eerst moet demonteren en dan 1 voor 1 de draadjes uit elkaar trekken over de lengte, zodat bij kabelbreuk het plastic omhulsel ook afscheurt en deze met een tussenstukje weer vastsolderen. Neem dit tussenstukje lang genoeg zodat je de knik makkelijker kunt terugleggen met iets meer ruimte. Let op dat je de draadjes 1 voor 1 kapot trekt en dan eerst vastsoldeert zodat je zeker de juiste verbinding maakt want veel draadjes hebben dezelfde kleurstelling.
Het spontaan opengaan van de achterruit was bij mij waterinsijpeling in het herstelde systeem. Dit kwam voornamelijk tijdens of na een regenbui voor. Oplossing is om het herstelde systeem nakijken of alle geplaatste tape nog goed zit, hierin zat bij mij meestal het probleem. Als de tape ergens wijkt, dit volledig verwijderen en opnieuw tapen zonder de tape op te rekken, dus zonder spanning. Indien de herstelling op een andere manier is gedaan dan de ergens anders op dit forum beschreven manier met koperen plakstrip, dan zul je de waterinsijpeling zelf moeten opsporen.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn GOME 2016G68A met Tapatalk
|
23 jun 2019 15:17 |
|
|
xeno
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 nov 2010 16:11 Berichten: 48
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Ik zou een sleeve over de kabelboom doen ipv tape.
Tape (lijm) > vuil > vocht > onzichtbare problemen.
|
23 jun 2019 16:30 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Je zou goede pvc tape kunnen gebruiken. Met 'isolatieband' is het na een paar hete dagen weer helemaal blank.
|
23 jun 2019 17:16 |
|
|
Bojangles
C5club Newbie
Geregistreerd: 11 aug 2010 19:45 Berichten: 2
Auto: C5 Break HDi 2.0
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 79042
Kleur: Zilver metalic
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Over de kabelboom zit een sleeve, deze gaat echter vrij stroef af en aan, dat moet je echt met beleid doen en voldoende de kabelboom voeren voordat je de sleeve verschuift. Een tape rond de kabelboom voordat je de sleeve verschuift helpt om de boom bij elkaar te houden zodat je niet draadje voor draadje in de sleeve moet trekken. Het spreekt voor zich dat je ook de afzonderlijke draden die je gesoldeerd hebt ook isoleert om kortsluiting te voorkomen. Deze sleeve zit geklemd aan het kunststof zijdeel van de klep.
|
23 jun 2019 18:25 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Over de reparatie van deze bundel, is al vaker geschreven. Kort geleden nog in dit draadjeEerder is ook geschreven dat het verstandig is de "las" niet in dat stuk te maken dat beweegt en knikt, maar er een vers stuk tussen te zetten dat gesoldeerd wordt op plekken die niet bewegen. Overigens, de bedrading van de achterruitverwarming zit niet in deze bundel, dat is een aparte, met dikkere draden. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jun 2019 18:49 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Ik denk dat @xeno krimpkous bedoeld met een sleeve . Inderdaad een betere keus dan tape. Overigens zou ik net als JW aangeeft altijd knippen en solderen buiten het gedeelte in de rubber Thule. Ik heb het helaas ook twee keer moeten doen. De tweede keer omdat ik draad had gebruikt met te grote/weinig aders. Het "nieuwe" stukkie ging maar een maand of drie mee
|
23 jun 2019 21:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Best goed spul dan, wat er standaard in zit...
|
23 jun 2019 22:43 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Ja,..we klagen wel maar een jaar of tien is best netjes voor een klein draadje wat heel vaak 90 graden wordt geknikt.
|
24 jun 2019 07:19 |
|
|
c5breaker
C5club Bikkel
Geregistreerd: 24 jan 2011 14:18 Berichten: 288
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Bij mij is nu 1 draad gebroken van de bundel. M'n klep wilde niet meer open. Eigenlijk zijn alle draden op 2 plaatsen zwaar beschadigd, daar is de buitenmantel al kapot. Misschien nog een geluk dat er geen sluiting is ontstaan.
Solderen is de beste optie? Of zijn er nog andere oplossingen. Een kabeldoorverbinder lijkt me niet echt een optie.
|
28 jun 2019 17:34 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Zie mijn posting van een paar dagen geleden..... JW-C5 schreef: Over de reparatie van deze bundel, is al vaker geschreven. Kort geleden nog in dit draadjeEerder is ook geschreven dat het verstandig is de "las" niet in dat stuk te maken dat beweegt en knikt, maar er een vers stuk tussen te zetten dat gesoldeerd wordt op plekken die niet bewegen. ……...
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jun 2019 19:19 |
|
|
stainbock
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 mei 2009 20:39 Berichten: 18 Woonplaats: Doorn
Auto: C5 Break 2.0 HDi 110 DW10ATED(RHZ)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09605
Productienummer: 0376
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 401000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
Re: C5 ph1 - Achterruit ontgrendeling en ook wisser
Ja hoor, natuurlijk! De microswitch van de achterruitontgrendeling was de boosdoener. Deze stond continu In-geschakeld. Met een nieuwe schakelaar doet alles het weer. Echter door dubbel inkoopbeleid heb ik nu de schakelaar zelf over Wie kan ik blij maken met deze originele schakelaar (6405 K3) ?? Grt Leon
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
04 jul 2019 16:08 |
|
|
|