Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Oliepomp verwijderen 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo allen,

Vandaag bij de garage geweest. Monteur heeft gekeken, geluisterd en gereden met de auto.
Oordeel is krukas lagers. Op basis van het aantal kilometers op de teller en het niet meer nodig hebben van een 7 persoonsauto hebben we besloten de C-8 niet meer te laten repareren.
Nu maar hopen dat we er nog een leuke prijs voor krijgen.

Fijn weekend.

Ton.


17 nov 2017 15:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
heb je dan de lagerschalen er dan niet af gehad?


17 nov 2017 15:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo Willy,

De lager schalen heb ik er inderdaad niet af gehad. Heb dit nog nooit gedaan en vond het eigenlijk een te spannende klus om buiten op straat uit te gaan vinden. Weet niet wat er mis kan gaan als je het niet goed zou doen. Ik heb met de hand de speling gevoeld en met een spiegel en een lamp gekeken of ik een eventuele schade zou zien. De speling op de krukas zelf heb ik niet gevoeld en de drijfstangen gaven allen hetzelfde beeld. Met de spiegel en de lamp heb ik geen schade kunnen zien. De vlakken van de lager schalen kun je niet beoordelen, want deze kun je niet zien op de manier die ik gebruikt heb. Is het een gemakkelijke job om de lager schalen te vervangen? Ik heb echt geen idee.
Het rijden op de grote weg was al een belevenis op zich gisteren. Als ik rond 80 km per uur reed was het wel te doen. Beetje gas los en weer erbij. Als de motor stabiel op de 80 km/uur stond begon de motor redelijk te rammelen. Dit had ik nog niet eerder gehoord omdat ik alleen korte stukjes in de bebouwde kom heb gereden. Boven de 2500 toeren was niet te rijden vanwege de rammel onder de motorkap.
Hopelijk vind ik nog een liefhebber die de reparatie wil doen en nog jaren plezier kan hebben van de auto. Voor de rest is het best wel een fijne auto.
Fijn weekend.

Ton


18 nov 2017 10:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Schade aan de lagerschalen kun je alleen zien door ze los te nemen of met een micrometer speling op te meten. Het vervangen is geen hogere wiskunde en best eenvoudig, onderste drijfstang kap losschroeven en het lager ertussenuit halen, daarna nieuwe lagers ertussen en weer vast zetten. :!: let wel dat je de drijfstang-kappen weer op het juiste moment vastzet :!:

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


18 nov 2017 14:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Lagerspeling meet je met een kunststof draad.

Als er al veel geluid hoorbaar is is er kans dat de krukas ook is beschadigd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 nov 2017 14:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Klopt inderdaad, met plastigage!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


18 nov 2017 14:47
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Meten met een plastic draad?
Leg uit aub!


18 nov 2017 14:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Eigenlijk heel eenvoudig. De plastigage is een kunststofdraad die gebruikt wordt om de radiale speling op de krukas te meten. Oftewel, lagerkap demonteren, plastigagedraad ertussen monteren en daarna aandraaien op het juiste moment. Nu zal de plastigage draad geplet worden en vervormen. Door hierna de lagerkap weer te demonteren kun je aan de hand van een kaartje (hiermee kun je de dikte van de geplette draad vergelijken) kijken hoeveel speling je hebt tussen lager en krukas.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


18 nov 2017 14:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Zoek maar eens op plastigage, dan vind je wel wat foto's.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 nov 2017 15:00
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Plastigage gevonden op youtube.
Geniaal door simpelheid


18 nov 2017 17:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
je kunt het ook aan de kleur van de lagerschalen zien.


18 nov 2017 17:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Klopt, dat is slijtage van de schalen.
Om een nieuwe schaal te monteren heb je wel dit hulpmiddel nodig, om de juiste maat te bepalen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 nov 2017 23:41
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo,

Daar ben ik weer. Ik heb even over de lager schalen na zitten denken. De lager schalen, die je on-line kunt kopen, zijn die gelijk te gebruiken. Dus oude eraf en nieuwe erop. Of is dit een beetje te makkelijk gedacht? Ik neem aan dat ze een standaardmaat hebben die is gebaseerd op de afstand tussen krukas en drijfstang, zodat er altijd een oliefilm laag tussen de lager schaal en de krukas aanwezig kan zijn.
Ik zit er aan te denken om ze alsnog te vervangen. Voor de prijs hoef je het niet te laten denk ik. En de bouten waar de drijfstangen mee zijn gemonteerd. Moeten deze vervangen worden of zijn ze her te gebruiken? Ik hoop dat jullie me nog 1 keertje kunnen voorzien van tips en trucs.

Groeten.

Ton


28 nov 2017 19:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
normaal is het een standaard maat , als de krukas nadien geslepen is zit er een overmaat op.
het beste is de krukas opmeten.
als de krukas beschadigd is , ga je niet lang plezier van hebben.
als de bouten van de lagerschalen op moment aangetrokken zijn moet je met de drijfstang zijde links kunnen bewegen.


28 nov 2017 20:10
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo allenmaal,

Afgelopen vijf weken toch weer met de C8 bezig geweest. Eerst de lagerschalen van de drijfstanglagers vervangen. Van 1 drijfstang waren ze heel slecht en leken wel van een ander materiaal als van de ander drie cilinders. Verder zagen de schalen er niet echt slecht uit. Alles weer netjes in elkaar gezet en de motor gestart. Bij een koude motor geen rammel meer te horen, maar bij een warme motor nog steeds aanwezig. Weliswaar zo'n 75 % minder in geluid als met de oude schalen. Omdat ik niet het vertrouwen had om met deze motor een lange rit te gaan maken ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte motor. Voor een leuke prijs een motor gevonden met 90.000 km op de teller. Met veel pijn en moeite de motor gewisseld (inclusief de koppelingsplaten). Sinds gisteren is alles weer af gemonteerd. Maar helaas krijgen we de motor niet gestart. Auto uitgelezen en heb voor de motor maar 1 storing in staan en dat is de oliepeilstaaf. Voor de rest wat andere dingen voor de schuifdeur, maar dit moet voor het starten geen probleem zijn denk ik. Kan iemand mij vertellen of ik iets vergeet te doen om een andere motor gestart te krijgen? Na een hele dag klussen en proberen zijn we een beetje het spoor bijster. In het begin rook alles flink naar benzine. Wij denken dat we de motor verzopen hebben. Alles uit laten dampen en droge bougies erin gezet. Helaas gen vooruitgang. Geprobeerd de auto aan te slepen, maar ook zonder resultaat.
We hebben brandstof (injecteurs getest) tevens het injectie blok nog overgezet van de oude motor. Bobine is goed. Op iedere aansluiting hebben we vonken. Luchtinlaat hebben we niet overgezet. Wel de luchtklep. Kan het zijn dat de auto in ecomodus blijft staan.? Weet niet of er te starten is in deze status. Zoja. Hoe kan ik hier uit komen?
Ik hoop dat iemand dit kan verklaren.
Alvast bedankt voor de tips.

Groeten.

Ton.


11 maart 2018 10:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.