Airco op tijd controleren; pomp kost minstens €800
Auteur |
Bericht |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Airco op tijd controleren; pomp kost minstens €800
Omdat de prestaties van de airco wat tegenvielen en ik in het onderhoudsboek niets kon vinden over recente controle ben ik even langs een airco-specialist gegaan.
Die ontdekte dat er slechts 40 g in plaats van 700 g vulling in het systeem zat. Omdat de airco-pomp wordt gesmeerd met olie in het koelmiddel had dat tot een vastloper en een dure vervanging kunnen leiden.
Aldus de specialist. Volgens hem maakt controle van de airco geen deel uit van welke grote beurt dan ook. Je moet er zelf opdracht voor geven . . .
Morgen wordt het pollenfilter vervangen en de rest chemisch gereinigd. Dat is zo radicaal, dat je er minstens twee uur niet in kunt rijden. Hopelijk verdwijnt dan ook het rare luchtje in mijn 2e hands berline: het ruikt alsof er een natte hond op het tapijt heeft gelegen.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
07 aug 2006 10:31 |
|
|
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Bij de meeste wel bekend maar bedankt voor de tip. Airco is vaak een ondergeschoven kindje. Omdat de meeste denken dat het bij een beurt wel gecontroleerd wordt. Klopt het dat eens in de twee jaar controle en eventueel vullen voldoet?
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
07 aug 2006 10:57 |
|
|
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
a€°a©ns per twee jaar . . .
Volgens deze specialist inderdaad om de twee jaar.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
07 aug 2006 11:01 |
|
|
madelief
|
bedankt voor de tip!!
heb het genoteerd voor het bezoek aan de dealer.
groet,
arjan.
|
07 aug 2006 11:21 |
|
|
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Airco op tijd controleren; pomp kost minstens €800
nixmit schreef: Morgen wordt het pollenfilter vervangen en de rest chemisch gereinigd.
De chemische schoonmaakbeurt is voor elkaar. Een pollenfilter bleek er niet in te zitten . . .
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
08 aug 2006 17:43 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Dan hoop ik dat ze daar geen rekeningen voor zijn betaald in het verleden
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
08 aug 2006 19:26 |
|
|
Pieter1974
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29 Berichten: 269 Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
Ik mag aannemen dat er wel een interieurluchtfilter in de auto zit..... Volgens mij standaard bij airco uitvoering, het pollenfilter kan wel extra zijn.
Wat betreft airco en onderhoudsbeurten, het is inderdaad niet gebruikelijk er wat aan te doen voordat er zich klachten voordoen. Een autobedrijf kan wel scoren als ze het airco-onderhoud adviseren. Je moet het er wel bij willen/kunnen verkopen. Ik denk dat er nog veel klanten zijn die denken hij doet het dus waarom zou ik. Het reguliere onderhoud is wel geaccepteerd als kosten van het autorijden.
_________________ Pieter van Lenten
|
08 aug 2006 23:03 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: Airco op tijd controleren; pomp kost minstens €800
nixmit schreef: Omdat de prestaties van de airco wat tegenvielen en ik in het onderhoudsboek niets kon vinden over recente controle ben ik even langs een airco-specialist gegaan.
Die ontdekte dat er slechts 40 g in plaats van 700 g vulling in het systeem zat. Omdat de airco-pomp wordt gesmeerd met olie in het koelmiddel had dat tot een vastloper en een dure vervanging kunnen leiden.
Aldus de specialist. Volgens hem maakt controle van de airco geen deel uit van welke grote beurt dan ook. Je moet er zelf opdracht voor geven . . .
Morgen wordt het pollenfilter vervangen en de rest chemisch gereinigd. Dat is zo radicaal, dat je er minstens twee uur niet in kunt rijden. Hopelijk verdwijnt dan ook het rare luchtje in mijn 2e hands berline: het ruikt alsof er een natte hond op het tapijt heeft gelegen.
dat is niet helemaal waar, als er te weinig koudemiddel in zit slaat de airco niet in. En als er een lek in het systeem is ontsnapt er wel koudemiddel maar geen olie. Door een lek in het systeem of een te lage druk kan de pomp niet vastlopen.
|
09 aug 2006 23:07 |
|
|
Pieter1974
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29 Berichten: 269 Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
Die loopt eerder vast als gevolg van te weinig gebruik, waardoor ook afdichtringen poreus worden.
_________________ Pieter van Lenten
|
09 aug 2006 23:36 |
|
|
|